FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENGLIBATAN DALAM AMALAN MEROKOK DALAM KALANGAN PELAJAR TINGKATAN LIMA DI SMK TOK PERDANA
Oleh:
Hazlita Bt. Ibrahim
Zainol bin Hj.Darus
Firdaus Hakim B. Baharuddin
SMK Tok Perdana, Sitiawan
ABSTRAK
Kajian ini dijalankan adalah bertujuan
untuk mengenalpast ifaktor-faktor yang mempengarhui perlakuan merokok di
kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tok Perdana, Sitiawan, Perak. Persoalan
utama yang dikaji ialah faktor diri sendiri, faktor rakan sebaya dan faktor keluarga.Kajian
ini melibatkan20 orang pelajar lelaki menengahatas yang terdiri dari pada tingkatan
lima di SMK Tok Perdana, Sitiawan. Responden yang dipilih dalam kajian ini hanya
melibatkan pelajar yang telah dikenal pasti mempunyai rekod merokok melalui buku
rekod kaunseling sejak tingkatan satu.Kajian ini juga menggunakan soal selidik sebagai
instrument kajian. Berdasarkan analisis daripada dapatan kajian, mendapati faktor rakan sebaya adalah faktor
yang lebih kuat dalam mempengaruhi pelajar merokok berbanding dengan faktor
keluarga dan diri sendiri. Terdapat 60 peratus responden yang mengatakan
bahawa terpengaruh dengan ajakan rakan sebaya dan 40 peratus memilih faktor
diri sendiri dan keluarga sebagai sebab utama penglibatan dalam amalan
rokok.Dengan adanya hasil kajian ini, pihak tertentu dapat memainkan peranan
masing-masing agar masalah ini dapat dikawal bersama-sama.Keputusan kajian keseluruhan
mendapati faktor rakan sebaya adalah faktor yang lebih kuat dalam mempengaruhi pelajar
merokok berbanding dengan faktor keluar gadan diri sendiri.
1.0 PENGENALAN
Pelajar
sekolah menengah merupakan satu kumpulan remaja yang berada di tahap umur 13
hingga 19 tahun. Pada tahap umur ini, mereka biasanya akan melakukan apa sahaja
dengan tujuan untuk mencuba atau meneroka sesuatu yang baru seperti amalan
merokok. Pada kebiasaannya, golongan ini sudah mula belajar merokok ketika di
bangku sekolah lagi.Terdapat banyak faktor yang mendorong mereka untuk terlibat
dalam amalan merokok. Dari sudut kesihatan pula, tabiat merokok boleh memudaratkan
sistem kesihatan badan. Rokok telah dianggap satu-satunya punca kematian utama
yang boleh dielakkan pada masa kini. Perangkaan di peringkat antarabangsa menunjukkan
terdapat 1.1 bilion perokok di seluruh dunia dan mengakibatkan kematian kira-kira
empat juta orang setahun atau satu kematian bagi setiap lapan saat. Di Malaysia
pula, terdapat kira-kira 10,000 kematian setiap tahun yang dikaitkan dengan amalan
merokok dan kadar tersebut semakin membimbangkan berdasarkan peningkatan kes.
Jumlah tersebut menggambarkan terdapat 38 kematian sehari atau 1.2 kematian setiap
jam berpunca daripada amalan merokok. Amalan merokok bermula sewaktu remaja,
mereka yang tidak merokok sewaktu usia remaja berkemungkinan besar tidakakan memulakan
amalan ini ketika menjelang dewasa. Kajian yang dijalankan mendapat 90 peratus remaja
mula merokok ketika usia remaja dan 70 peratus dari nyaakan menjadikannya sebagai
amalan harian. Majoritinyaakan meneruskan amalan ini ketika menjelang dewasa.
Disamping masalah kesihatan yang bakal dihadapi oleh golongan ini akibat amalan
merokok, mereka juga berpotensi untuk terjebak dengan amalan penggunaan dadah dikemudian
hari. Apa yang paling membimbangkan ialah rokok juga membawa kepada ketagihan dadah.
Menurut Pengerusi Jawatankuasa Tindakan Merokok dan Kesihatan (ASH), Persatuan Perubatan
Malaysia (MMA), Prof Madya Dr. Lekhraj Rampal, perkara ini perlu diberi perhatian
serius kerana kebanyakan penagih bermula dengan rokok sebelum beralih kepada dadah.
Beliau menyarankan kerajaan melaksanakan kempen ”Tak Nak Kepada Rokok” secara agresif
dengan menjadikan golongan kanak-kanak, remaja, pelajar sekolah dan university sebagai
sasaran utama kempen tersebut. Ini kerana jika tidak dibendung lebihawal,tidak mustahil
golongan tersebut boleh terjerumus kekancah penagihan dadah.
2.0 PERNYATAAN MASALAH
Masalah dsiplin seperti merosakkan harta benda sekolah, bergaduh, merokok dan sebagainya di kalangan pelajar berada di tahap yang membimbangkan. Merokok misalnya, walaupun ianya nampak kecil tetapi jika tidak dibendung akanmemberi kesan negatif di kemudian hari. Masalah penagihan dadah adalah berpunca daripada kecenderungan merokok. Pada peringkat awal mereka berjinak-jinak dengan menghisap rokok dan akhirnya mereka akan mudah terjebak dengan masalah penagihan dadah. Menteri Kesihatan pernah menyatakan bahawa tabiat merokok adalah satu punca yang menyebabkan penagihan dadah.Ini selaras dengan kajian yang telah dilakukan oleh agensi Pasukan Petugas Anti-Dadah, yang mendapati lebih 90 peratus penagihan dadah yang menjalani pemulihan terdiri daripada perokok.Untuk membendung masalah ini, kita perlu mengetahui faktor-faktor yang menyebabkan para pelajar mudah terpengaruh dengan budaya merokok ini yang boleh dikatakan menjadi trend masa kini.
3.0 FOKUS KAJIAN
Masalah
merokok merupakan masalah yang sering melanda di pelbagai peringkat bermula dari
sekolah rendah sehingga ke peringkat paling tinggi iaitu Institut Pengajian Tinggi
(IPT). Melalui pengalaman pengkaji sendiri dalam menangani masalah merokok sekolah
di kalangan pelajar sekolah sememangnya terdapat faktor-faktor yang menyebabkan
pelajar melakukan perbuatan salah laku merokok di sekolah.
Masalah
ini perlulah diatasi dengan segera bagi mengelakkan daripada timbulnya pelbagai
gejala buruk yang lain rentetan daripada amalan merokok. Bagi mengurangkan masalah
ini, langkah pertama yang perlu dicari ialah punca dan faktor yang menyebabkan berlakunya
masalah merokok di sekolah seterusnya mencari jalan penyelesaian menanganinya. Oleh
yang demikian, kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji sejauh manakah faktor-faktor
yang menyebabkan pelaja rmerokok dan faktor manakah yang lebih mendorong pelajar
terlibat dengan gejala rokok.
4.0 OBJEKTIF KAJIAN
Kajian yang dijalankan ini bertujuan
untuk memperolehi dapatan dalam menangani masalah merokok di kalangan pelajar sekolah.Secara
khususnya objektif kajian dalam penulisan ini ialah :
i.
mengenalpasti
faktor keluarga yang mempengaruhi pelajar dalam amalan merokok
ii.
mengenalpasti
faktor rakan sebaya yang mempengaruhi pelajar dalam amalan merokok.
iii.
mengenalpasti
faktor diri sendiri yang mempengaruhi pelajar dalam amalan merokok.
5.0 PERSOALAN
KAJIAN
Bagi menjalankan penyelidikan
ini, perkara tersebut telah difokuskan kepada beberapa persoalan penting
berdasarkan objektif yang telah digariskan. Persoalan tersebut adalah :
i. Adakah
faktor diri sendiri yang menjadi faktor kecenderungan merokok di kalangan
pelajar sekolah menengah.ii. Adakah faktor pengaruh rakan sebaya yang mendorong pelajar sekolah menengah untuk merokok?
iii. Adakah faktor keluarga yang mendorong pelajar sekolah menengah merokok?
6.0 KUMPULAN SASARAN
Sampel
responden yang dipilih bagi menjawab soal selidik ini melibatkan 20 orang pelajar lelaki -tingkatan
lima di SMK Tok Perdana. Responden kajian ini terbatas kepada pelajar yang
dikenalpasti mempunyai rekod salah laku merokok berdasarkan rekod kaunseling.
7.0 KAEDAH KAJIAN
Reka bentuk kajian
adalah berbentuk deskriptif dan menggunakan kaedah kuantitatif iaitu melalui penggunaan set soal selidik.Pemilihan
reka bentuk deskriptif dalam kajian ini adalah kerana kesesuaiannya untuk mengumpul
maklumat mengenai perkara yang dikaji, maklumat dan butiran yang dikehendaki. Borang
soal selidik yang diedarkan kepada responden dan
telah dibahagikan kepada tiga bahagian.Bahagian pertama (A) mengandungi item
berkaitan latar belakang responden. Manakala Bahagian kedua (B) pula
mengandungi item yang merupakan soalan mengenai faktor yang berpunca daripada
diri sendiri dalam amalan merokok. Manakala bahagian ketiga (C) mengandungi item
yang merupakan soalan mengenai faktor yang berpunca daripada rakan sebaya dalam
amalan merokok. Bahagian keempat (D) pula mengandungi item yang merupakan
soalan mengenai faktor yang berpunca daripada keluarga dalam amalan merokok Selain itu, bahagian ini
juga akan menjawab persoalan seperti peratusan usaha pelajar untuk meninggalkan
amalan merokok. Pada bahagian ini juga pelajar akan menjawab tentang
kesedaran mereka tentang masalah
kesihatan akibat daripada tabiat merokok.
8.0
DAPATAN KAJIAN
Melalui data
yang diperolehimelalui item soalan yang berkaitan dengan tujuan kajian telah diproses
dan dianalisis secara statistic deskriptif. Dan data tersebut ditunjukkan dalam
bentuk carta. Oleh itu, beberapa perkara dapat disimpulkan bahawa :
8.1. 1. Faktor Diri sendiri
Faktor ini memainkan peranan besar yang menyebabkan responden
terlibat dengan aktiviti merokok.Hasil daripada kajian yang menggunakan borang
soal selidik, kebanyakkan responden mengatakanbahawa amalan merokok ini adalah
satu perkara biasa yang dilakukan oleh remaja.Ada pendapat yang mengatakan
pelajar sekolah terutama yang berada di peringkat remaja mengalami pelbagai
krisis seperti mengalami perubahan fizikal dan emosi serta mencari identiiti
diri. Masa peralihan antara alam kanak-kanak dan dewasa ini merupakan suatu
zaman yang penuh dengan keributan dan tekanan, dimana mereka pada masa yang
sama perlu menyesuaikan diri dari segi hubungan dengan orang dewasa, memenuhi
harapan masyarakat sekitarnya dan juga ketidakupayaan untuk melihat realiti.
Hal ini jelas di kalangan pelajar terutamanya pelajar sekolah menengah, dimana
mereka keliru dan tidak memahami peranan diri sendiri serta tanggungjawab
mereka dalam memenuhi harapan keluarga dan masyarakat.
Disini boleh difahami bahawa keremajaan menjadi salah satu
faktor penglibatan pelajar dengan masalah dsiplin atau gejala sosial.Melalui
hasil dapatan yang telah perolehi, jelas menunjukkan peratusan yang tinggi bagi
item seseorang individu remaja tersebut mempunyai keinginan yang kuat
untuk mencuba sesuatu yang baru. Kemungkinan
mereka merasa bahawa mereka telah dewasa dan sudah boleh membuat keputusan
sendiri. Hal ini menyebabkan keputusan
yang diambil tidak tepat. Mereka juga tiada kesedaran diri mengenai amalan
merokok dan kurang didikan agama.Oleh itu, mereka perlukan bimbingan dan tunjuk
ajar daripada orang dewasa.
Jadual 1 :Keputusan peratusan daripada diri sendiri
8.1. 2. Faktor Rakan
Sebaya
Menurut kajian yang dijalankan oleh Wan Norsiah juga bahawa
pengaruh rakan sebaya adalah juga antara faktor yang kuat dalam gejala
sosial.Beliau menghubungkan kaitan antara faktor ibu bapa dan rakan sebaya
dalam mencetus dan menyemarakkan gejala sosial pelajar.Beliau menjelaskan
ajakan daripada rakan sebaya mudah diterima.Ini kerana rakan sebaya adalah
individu yang paling hampir dengan remaja selepas keluarga.
Ini bertepatan dengan hasil dapatan yang menunjukkan peratusan
yang tinggi untuk item remaja terlibat dalam amalan
merokok kerana ajakan daripada rakan sebaya. Selain itu juga, kebanyakkan
remajagagal dalam memilih rakan sebaya mereka bagimencurahkan masalah yang
dihadapi dan seterusnya menjadikan mereka sebagai pakar rujuk dalam membuat
sesuatu keputusan. Selain itu, peratusan sebab mereka memilih rakan
sebaya untuk mencurahkan masalah yang dihadapi ialah kerana ibu bapa dan
keluarga tidak memberi perhatian dan kasih sayang yang adil dan
secukupnya.Peratusan bagi setiap item yang telah di analisis boleh dirujuk pada
jadual 2.
Secara keseluruhan, responden memberikan persetujuan yang
tinggi untuk item dalam aspek pengaruh rakan dalam amalan merokok. Peratusan
untuk item Saya suka berkawan dengan
rakan-rakan yang merokok adalah yang tinggi iaitu 40
peratus. Ini menunjukkan responden bersetuju pada tahap yang tinggi untuk terpengaruh
daripada rakan yang merokok.
Jadual 2 : Keputusan peratusan daripada rakan sebaya
8.1. 3.
Faktor Keluarga
Laporan kabinet 1979 yang menyebut bahawa dsiplin pelajar
bukan ditentukan oleh sekolah sahaja, malah alam sekitar dan masyarakat
sekeliling juga mempunyai pengaruh yang kuat dalam pembentukan dsiplin pelajar.
Hasil kajian menunjukkan peratusan remaja ini tidak banyak komunikasi berlangsung antara golongan remaja
ini dengan ibu bapa mereka.Ramai remaja juga mengatakan bahawa mereka tidak suka berkongsi masalah dengan ibu bapa
terutamanya berkaitan hal-hal peribadi.Komunikasi
dengan ibu bapa lebih bersifat formal dan rigid.Ini mungkin anank-anak
remaja ini tidak suka dikawal. Merekajuga tidak suka ibu bapa mengarah mereka dalam
semua perkara. Sebab itu ada ulama yang mengesyorkan supaya ibu bapa bergaul
dengan anak-anak di peringkat ini sebagai ‘sahabat’ untuk cuba menyelami
pandangan dan masalah mereka.
Dengan ini mereka tidak perlu lagi menjadikan
kawan sebagai penasihat yang mungkin menjerumuskan mereka ke dalam pelbagai
masalah.Selain itu, item bapa seorang perokok dan
suasana di rumah mempunyai perokok menunjukkan peratusan yang sederhana tinggi.Ditambah
pula dengan kesibukan ibu bapa bekerja dari pagi sampai ke petang menyebabkan
masa untuk bersama anak-anak amat terhad.Pengkaji mendapati ramai di kalangan
ibu bapanya sibuk dengan pekerjaan memberitahu bahawa mereka bekerja untuk
kepentingan anak-anak.Kebanyakkan remaja ini merasakan bahawa ibu bapa mereka
menyayangi mereka tetapi hal-hal kasih sayang perlu
juga di dalam kehidupan.
Merujuk kepada Jadual 3, keseluruhan untuk aspek faktor keluarga
yang mempengaruhi amalan merokok boleh diklasifikasikan sebagai tahap persetujuan
yang sederhana. Secara keseluruhan, responden memberikan persetujuan yang
sederhana untuk setiap item dalam aspek faktor keluarga yang mempengaruhi amalan
merokok. Peratusan untuk item Ibubapa sayam engizinkan saya merokok adalah yang terendah. Ini menunjukkan
responden bersetuju pada tahap rendah bahawa faktor keluarga mempengaruhi amalan
merokok.
Jadual 3 : keputusan analisis daripada faktor ahli keluarga
|
9.0 PERBINCANGAN DAN CADANGAN KAJIAN
Bagi kajian
akan datang, pengkaji bercadang untuk memberi fokus yang lebih mendalam kepada
faktor penyebab yang dibincangkan. Skop kajian juga perlu dikecilkan bagi
memudahkan pengkaji mengenalpasti dan merancang aktiviti dan program yang
bersesuaian bagi membantu pelajar yang terlibat.
No comments:
Post a Comment